Varför har vi startat den här bloggen egentligen?

Som funktionshindrad i en värld anpassad för vanliga mugglare hamnar man ofta i problematiska och ibland dråpliga situationer när någon tänkt till rejält, men fel... Som den gången när det skulle köras ner för den fina rampen utanför livsmedelsbutiken och den inte bara är för brant - någon har lagt kullersten på den också... Inte den bästa ytan på en ramp och Anna höll på att stå på näsan.
Den här bloggen skapades dels för att belysa problemen vi funktionshindrade stöter på dagligen i vår vardag, dels för att vi själva ska få skriva av oss och utbyta erfarenheter. Men hoppas även att väcka en tanke eller två hos alla er mugglare som inte har förmånen att se saker från vår synvinkel...

måndag 8 februari 2010

SJ, SJ, gamle vän...

SJ är väl en fantastisk anordning? lagom till förra julen uppstod något fel på en av de inbyggda rullstolsliftarna på X2000-tågen varpå man raskt stängde av varenda lift på samtliga tåg. eftersom SJ har en något skruvad bild av hur evakueringen av en rullstol skulle ske i händelse av en ev olycka (de tror på fullt allvar att man kommer att invänta tågpersonal som kommer med nyckel till liften, sedan fäller ner, fäller ut och kör liften vilket redan under normala omständigheter tar runt fem minuter - och det förutsatt att det är en olycka där tåget fortfarande står på rälsen vi talar om...) kan de inte tänka sig att ordna så man blir lyft av och på tåget som de alltid gjorde innan X2000 kom. nej nej - "det är ju för din egen säkerhets skull", påstår personalen på kundtjänst. då betalade de hellre en resa tur och retur med taxi på sträckan malmö-gävle... 12 000:- per väg... strax innan julen 2009 inträffade intressant nog samma sak igen - ett fel uppstod på en lift och alla stängdes av. denna gång hade de dock vett nog att använda de manuella liftar som faktiskt sedan många år tillbaka finns på de allra flesta stationer hellre än att beställa taxi. det blev väl lite dyrt året innan...;-)
för någon vecka sedan skulle jag upp till dalarna en sväng och du upptäckte jag bekymret med det "nya" systemet: det är nämligen så att man bara kör de manuella liftarna på de större stationerna där tåget står lite längre. jag fick alltså inte byta tåg i mjölby som var den närmaste vägen utan var tvungen att åka omvägen runt stockholm - bara två timmar extra resa... dessutom har de gjort om ledsagningsservicen som alltid varit kanon. den sköttes förr av SJ själva, men nu har riksfärdtjänst tagit över. problemet är bara att det enda de får göra är i princip att hålla en i handen på själva stationerna. de får inte gå ombord på tågen och de får INTE hantera de manuella liftarna. men vem ska då göra det? tja... på vägen ner till skåne blev hela tåget stående på stockholms central i fem minuter extra för att de måste leta rätt på någon som fick köra liften. ledsagarkillen var visserligen söt, men han hade ju ingen koll på att han kanske borde fixat detta innan tåget skulle avgå... i malmö fick jag plötsligt en ledsagare som insisterade på att han skulle hänga med mig runt på stationen (inomhus) när jag skulle fördriva 20 min innan tåget skulle avgå "för min egen säkerhets skull". jag som bara bokat att jag skulle ha hjälp in och ut ur tåget. hallå - jag är rullstolsburen - inte dum! och var lär de sig det där jäkla mantrat egentligen? "för min egen säkerhet..." de kan hoppa upp och...*ähum*...ja jag var rätt arg - så omyndigförklarande!
vad gäller SJ så vill jag även mena att de sysslar med systematisk diskriminering av oss som måste ha rullstol på vår resa. där finns endast två rullstolsplatser per X2000-tåg. bägge i samma vagn. det innebär att vi inte kan resa i första klass, i tyst kupé eller ha ett djur med oss på resan. vi kommer inte in i restaurangvagnen (och det är inte alla tågvärdar som erbjuder sig att hjälpa till eller gör det om tillfrågade) på nattågen kan vi inte se bio eller njuta av några andra faciliteter på tåget - vi får vackert hålla oss i vår vagn. kommer där rabatter och erbjudanden via SJ prio eller det säljs billiga biljetter på tradera så gäller det inte rullstolsplatser... och just nu får vi alltså inte åka på vilka avgångar vi vill medan rullstolsliftarna är avstängda. vad säger SJ - "det är för er egen säkerhets skull", eller?

2 kommentarer:

  1. Jag bojkottar SJ. Dem är rena skära idioter... Föredrar flyg. Där anser jag att vi funktionshindrade har kanon service.

    SvaraRadera
  2. fast jag gillar tåg - och hittills tycker jag sj har funkat bra - trots att de kör med diskriminering vad gäller platser och priser.
    sen är det ju också så att om man alls tänker på miljöaspekten så väljer man ju tåget istället för flyget...;-)

    förutom det så är flyget de enda som faktiskt kraschat en rullstol för mig... jag ska lägga ut en bild så ska du få se... det var ingen vacker syn... *hihi*

    SvaraRadera