Varför har vi startat den här bloggen egentligen?

Som funktionshindrad i en värld anpassad för vanliga mugglare hamnar man ofta i problematiska och ibland dråpliga situationer när någon tänkt till rejält, men fel... Som den gången när det skulle köras ner för den fina rampen utanför livsmedelsbutiken och den inte bara är för brant - någon har lagt kullersten på den också... Inte den bästa ytan på en ramp och Anna höll på att stå på näsan.
Den här bloggen skapades dels för att belysa problemen vi funktionshindrade stöter på dagligen i vår vardag, dels för att vi själva ska få skriva av oss och utbyta erfarenheter. Men hoppas även att väcka en tanke eller två hos alla er mugglare som inte har förmånen att se saker från vår synvinkel...

lördag 27 augusti 2022

Långt uppehåll blev det...

Jag såg precis att det var tio år sedan jag senast var inne och skrev här på bloggen. Tio år?! Hur gick det till...?
Har det då hänt massor av revolutionerande saker på tillgänglighetsområdet? Njaaeee... Kanske snarare har det bliovit lite sämre de senaste åren. #SvenskHandel gjorde ett stort utspel i pressen för nu många år sedan och lovade att nu skulle de börja jobba på allvar med tillgänglighet! Sedan blev självservicekassor på modet och många av de vanliga kassorna försvann och ersattes av stora klumpiga lådor med skanners, digitala skärmar och betalterminaler som är mer eller mindre omöjliga att nå från sittande.
Härom veckan var det en kassörska på #Ica Clemenstorget i Lund som nog tyckte jag var en jobbig kund för att jag varken nådde till kortterminalen (bakom alla korgar med lockvaror) eller ville att hon skulle trycka min kod åt mig (!). "Men det gör jag hela tiden åt kunder." sade hon. Jag har dock en policy att inte lämna ut min kortkod till okända på stan - trots att hon "gör det hela tiden"... Lockvaror som ställs mitt framför kassor och betalterminaler har också varit på modet de senaste åren. Speciellt #Pressbyrån är bra på detta. hyllorna med varor framför kassan gör att man kommer en halvmeter längre ifrån betalterminalen så man ofta inte längre når. Inte så roligt för den som sitter eller behöver rullator. Jag har sett exempel på bra och tillgängliga självservicekassor, men de är få. Skickar med en bild på en kassa från #Ica Maxi. Way to go! Guldstjärna till er. Tänk om alla tänkt till på samma sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar